Geschiedenis

Hier kunt u meer lezen over de geschiedenis van Flevobike. Klik op een titel om meer te lezen.  

2012 Flevobike E-GreenMachine wint Eurobike award

Na in 2007 al een Golden Eurobike Award te hebben gewonnen voor de GreenMachine, werd 29 augustus 2012 op de Eurobike, ‘s werelds grootste fietsbeurs, ook de elektrisch ondersteunde E-GreenMachine van Flevobike bekroond met een Eurobike Award.

complet bike 1

2011-2012-2013 E-Orca en E-GreenMachine ontwikkeling


Om bij te blijven in de groeiende markt van elektrisch ondersteunde fietsen werkt ook Flevobike hard aan de ontwikkeling van elektrische ondersteuning voor de Orca en GreenMachine. Na veel testen is de uitlevering hiervan in eind 2012/begin 2013 op gang gekomen.

exploded view01zoom motor

2010 Johan met pensioen


Na 26 jaar volledig betrokken te zijn geweest bij Flevobike heeft Johan er voor gekozen eind 2010 met pensioen te gaan en de tijd te gebruiken om een FabLab op te richten, Velomobiel Seminars te organiseren en vooral veel te gaan fietsen met de E-Orca en GreenMachines. Aan de zijlijnen zal hij uiteraard altijd nog betrokken blijven bij Flevobike.

Johan en Hendrika pensioen

2009-2010 Vernieuwing en verbetering Versatile/Orca

Tijd voor vernieuwing en verbetering van de Versatile. Eind November 2010 is de lancering van de Orca. Dat is de nieuwe naam van de vernieuwde Versatile. Er zijn veranderingen aangebracht in onder meer de til-handel, stuurhandels, veerpoten, zitting, elektrisch systeem, subframe, spiegels, kettingloop en kettinggeleiding, kapscharnier, koplampbevestiging, richtingaanwijzers, achterbrug, onderbak, claxon etc. Voor onderdelen en informatie over de Versatile kunt u uiteraard nog altijd bij Flevobike terecht.

Orca-01-04

2008 ontwikkeling PSS

In 2008 ontwikkelen we PSS, het Parallel Shifting System. Geoctrooieerd door Flevobike en Gazelle. PSS is een derailleursysteem(kettingschakelsysteem) dat zo is aangepast dat het ingepakt kan worden en zowel bij vooruit als achteruit trappen geschakeld kan worden. Doordat het ingepakt kan worden is het een zeer onderhoudsarm systeem. Het combineert het onderhoudsarme van een versnellingsnaaf met het hoge rendement van een derailleursysteem.

2007 Greenmachine wint Eurobike Award

De GreenMachine wint de Eurobike Award 2007. Er waren 269 inzendingen waarvan er 4 de hoogste nominatie kregen. Flevobike hoorde hierbij.

Het juryrapport zei: "Als ligfiets is de Greenmachine een nieuw concept: Alles is uit één gietstuk, mooi omsloten, een perfect industrieel ontwerp in zijn beste vorm. De aandrijflijn en versnellingen zijn nagenoeg onderhoudsvrij met dit gesloten systeem. In aanmerking genomen dat dit ontwerp ook nog door een klein bedrijf gedaan is kan men voor dit ontwerp alleen maar zijn hoed afnemen."

gm-model04

1993-2006 ontwikkeling Greenmachine

In deze lange periode is met tussenpozen gewerkt aan een zeer bijzonder project, de GreenMachine. Het begon met een idee dat in 1993 verder is uitgewerkt door Robert Sluijter, destijds afstuderend bij Flevobike. De GreenMachine is het antwoord op de vraag naar een onderhoudsarme gebruiksfiets. . Door aanschaf van het Bridgeport bewerkingscentrum en de bijbehorende software kan er na het afronden van de ontwikkeling van de Versatile eindelijk daadwerkelijk aan de GreenMachine worden begonnen. De GreenMachine is namelijk volledig in een 3D tekenpakket ontworpen. De onderdelen zijn vervaardigd met behulp van computer gestuurde machines, wat de nauwkeurigheid ten goede komt.

In 2006 is het dan zover: de GreenMachine wordt gelanceerd! Door de gesloten constructie hebben regen, modder en pekel geen invloed op de kettingaandrijving. De woon/werk fietser die het gehele jaar door weer en wind fietst, is verlost van het gebruikelijke onderhoud aan de ketting en de rest van de aandrijving. De Rohloffnaaf met zijn 14 versnellingen staat garant voor jaren rijplezier en schakelgemak. Door gebruik te maken van hoogwaardige schijfremmen is het nemen van lange of steile afdalingen geen probleem. De geventileerde, strak gespannen rugleuning van de stoel wordt door alle testrijders als uniek en zeer prettig ervaren.

De evolutie van de GreenMachine in foto's:

GreenMachine-evo-01GreenMachine-evo-02

GreenMachine-evo-03GreenMachine-evo-04

GreenMachine-evo-05

2005 Flevobike ontwikkelt de wisselschaats

Jan Maarten Heideman, een bekende en zeer succesvolle Nederlandse marathonschaatser, kwam met het idee voor de wisselschaats. Tijdens lange wedstrijden op natuurijs had hij last van botter wordende schaatsen en van bramen en andere beschadigingen op de ijzers, veroorzaakt door ijs van slechte kwaliteit. Dan moest hij van schaatsen wisselen, wat een tijdrovende zaak was en in een wedstrijd is dat uiteraard geen goed idee. Er moest een snelle manier komen om van schaatsen/ijzers te wisselen.

Er was reeds een prototype van een wisselschaats ontwikkeld en Flevobike werd gevraagd om deze te verbeteren. Het bijzondere aan de wisselschaats is dat het ijzer supersnel kan worden verwisseld zonder de schoen uit te hoeven trekken. Dit is bij marathonschaatsen zeer belangrijk omdat er zo weinig mogelijk tijd verloren moet gaan bij het wisselen als een ijzer bot of kapot is. Met de wisselschaats kan de getrainde schaatser het zelfs al schaatsend op 1 been verwisselen.

Na een geslaagd prototype is er een kleinschalige productie van de wisselschaats gemaakt.

octrooitekening snelwisselschaats01.jpgsnelwisselsysteem

2003-2005 Samenwerking met Giant aan o.a. compacte stadsfiets

Flevobike werkt samen met Giant en richt zich op toekomstgerichte ontwikkeling. In deze periode wordt o.a. de G16 ontwikkeld, een compacte stadsfiets.

rechteraanzicht 

2004 Introductie Versatile

De Versatile wordt geïntroduceerd. Bij de Versatile hebben we gekozen voor meer comfort, betere rijeigenschappen en veiligheid. De Versatile heeft een totaal ingesloten aandrijving. De besturing gaat door middel van twee handels die bovenop de voorwielkasten geplaatst zijn. Doordat de trapas en de zitting instelbaar zijn passen personen van 1.65 tot 2.00 meter in de Versatile.

Het instappen in de Versatile is gemakkelijk door de grote te openen scharnierbare deksel en de afwezigheid van een stuur in het midden.

versatle-proto1-01

2001-2003 Ontwikkeling Versatile

Flevobike ontwikkelt de Alleweder door en verbetert het design en de techniek. De Alleweder was erg populair, 1 van de best verkopende velomobielen in de jaren 90.

De verbeterde en doorontwikkelde Alleweder kreeg als naam Versatile, wat staat voor veelzijdigheid. Flevobike richt zich met de Versatile op liefhebbers, die een veelzijdige, praktische velomobiel willen rijden.

versatle-proto2-01

2000 Aanschaf Bridgeport bewerkingscentrum

Van de opbrengst van de verkoop van de modellen wordt een prachtige machine aangeschaft, een Bridgeport® frees bewerkingscentrum met een 12.000 toeren spil. Deze machine geeft voor de toekomst grote mogelijkheden.

freesbank

2000 Modellen worden verkocht

Een grote stap in de ontwikkeling van Flevobike. De modellen Bike, Trike, Racer, Oke-ja, Rug-aan-Rug tandem, Basic en de Fifty-fifty worden verkocht aan externe producenten.

Voor informatie over de modellen Bike, Trike, Racer en OKé-Ja kunt u terecht bij Ligfietsshop Tempelman.

Voor informatie over de modellen Basic en Fifty-Fifty kunt u terecht bij Sinner ligfietsen.

De Rug-aan-Rug tandem is helaas niet meer leverbaar.

Voor onderhoud en onderdelen voor de aluminium Alleweder kunt u terecht bij Velomobiel.nl.

1999 2 vennoten nemen afscheid

Allert Jacobs en Ymte Sybrandy stappen als vennoten uit Flevobike en starten hun eigen onderneming, Velomobiel.nl met de Quest.

1998 De grote uitbreiding

Het jaar van de grote uitbreiding Flevobike. Het pand dat in 1992 werd aangekocht wordt flink uitgebreid, er komt een aanbouw met twee verdiepingen tegen aan.

uitbreiding02uitbreiding01pandstrt

1997 Oke-ja, de eerste ligfiets voor onder de f 1000,-

De Oké-Ja word geïntroduceerd op de FietsRAI, de eerste ligfiets onder de duizend gulden (ong € 450,-).

oke-ja-01

1996 De fifty-fifty

De Fifty-Fifty wordt geboren, een compacte snelle ligfiets voor het dagelijks gebruik.

fifty-fifty01

1995 Samenwerking Flevobike en Batavus

Flevobike gaat als eerste ligfietsproducent een samenwerking aan met één van de grote fietsfabrikanten van Nederland. De Flevobike Basic / Batavus Relaxx vindt zijn weg naar de gebruiker.

basic-01

1993 Alleweder wint 365 dagen FIETS prijs

Flevobike wordt winnaar van de 365 dagen FIETS prijs met de 'Alleweder'

alleweder-bouwpakket

1992 Aankoop pand

Het gebouw van onze buurman wordt aangekocht en in gebruik genomen voor de assemblage en verkoop van de fietsen.

overzicht01

1991-1992 Nieuwe modellen Trike en Racer

De modellenreeks wordt uitgebreid met de 'Trike' en de 'Racer'.

trikestudioracerstudio

 

1990 Uitbreiding door nieuwe werkplaats

Flevobike breidt uit met een nieuwe werkplaats van 150 m2.

Er zijn bij Flevobike dagelijks 6 mensen bezig met het produceren en ontwerpen van ligfietsen.

werkplaats01werkplaats02werkplaats03

1990 Eerste gezamenlijke ligfietsstand op Fiets-Rai en winst Aluminium award

De eerste gezamenlijke ligfietsstand op de fiets-RAI in Amsterdam. Flevobike staat samen met de ligfietsvereniging (NVHPV), Jouta, Thys Roeifietsen en M5 op de RAI.

Flevobike wint een Aluminium award, uitgeloofd door het Aluminiumcentrum

Open-huis-099

1989 Flevobike officieel ingeschreven bij KVK

Dit jaar werd Flevobike officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als bedrijf dat mens aangedreven voertuigen ontwikkelt, produceert en verkoopt. Bijgaand een foto van hoe er destijds geproduceerd werd, midden in de woonkamer.

begin01

1987 Flevobike als werkstuk voor studenten

De 'Flevobike' als werkstuk voor studenten van het K.M.B.O. In juni maken 15 studenten een meerdaagse tocht op hun zelfgebouwde 'Flevobikes'.

biketochtkrant

1986 De eerste Flevobike!

De eerste 'Flevobike' gebouwd, voorwiel aangedreven, deelbaar en geveerd. Deze Bike is in de kleuren van de gemeente Dronten.

eerstebike

1985-1986Ontwikkeling diverse modellen ligfietsen voor eigen gebruik

In deze jaren zijn er diverse modellen ligfietsen gemaakt voor eigen gebruik, woon-werk verkeer.

eerstemodellen

1984 Het begin van Flevobike

De geschiedenis van Flevobike gaat terug naar 1984 toen Johan met zijn familie van Lelystad naar Dronten verhuisden. Ze gaan wonen aan de Morinel in een woning die Johan zelf ontworpen en berekend heeft. Met behulp van zijn vrouw, zijn kinderen en een aantal kennissen heeft hij deze woning ook zelf gebouwd.

woning