Geschiedenis
Hier kunt u meer lezen over de geschiedenis van Flevobike. Klik op een titel om meer te lezen.
2017 Project South Point, een compacte elektrische vouwfiets
“Compact Electric Mobility is een nieuw tweewielerconcept dat de manier waarop wij ons verplaatsen door (grote) steden zal veranderen”.
Met die gedachte heeft de firma South Point aan Mark Sanders en Han Goes de opdracht gegeven om een compacte elektrische vouwfiets te ontwerpen. De rol van Flevobike in dit project was om, gezien onze kennis en jarenlange ervaring, advies te geven en aan de basis van de engineering van een aantal deeloplossingen te staan. Tevens kreeg Flevobike de opdracht voor het fabriceren van een aantal prototypes.
De broers André (links) en Arjan Vrielink bij de introductie van de South Point Mk 1 op de Eurobike 2017.
Voor meer informatie: http://southpoint.bike/
2014-2017 Ontwikkeling vrachtfiets, Velove Armadillo
In 2014 ontmoetten de gebroeders Vrielink (Flevobike), Johan Erlandsson (Velove) en Arne Melse (DHL) elkaar op het International Cargo Bike Festival in Nijmegen. Flevobike heeft vervolgens in opdracht van Velove.se een (vracht)fiets ontwikkeld, die speciaal is bedoeld voor het bezorgen van pakketten in grote steden.
Het trapmechanisme lijkt op dat van een ligfiets. De bezorger/bestuurder zit in een stoel voorop het rijwiel en achterop staat een container waarin 150 kilo aan goederen/pakketten kan worden vervoerd.
Allemaal ontwikkeld door Flevobike, de vrachtfiets, de container en de aanhangwagen voor de levering van de containers naar het stadscentrum.
De eerste vrachtfietsen zijn al af en rijden inmiddels in Utrecht en Arnhem, maar ook in Duitsland, Zweden, Noorwegen en Engeland. De Velove Armadillo is ondertussen enorm succesvol en het succes breidt zich nog steeds verder uit.
Voor meer informatie zie verslag Omroep Flevoland (Video).
2014 Bootfiets, Oceaanfietser Ebrahim Hemmatnia
De bootfiets is een Flevolands product. De firma’s D. Koopmans Jachtontwerpen en Shipcenter uit Lelystad hebben de boot ontworpen en gemaakt. Flevobike (Arjan Vrielink) zorgde ervoor dat het gevaarte ook als fiets gebruikt kan worden.
De bootfiets is een uniek voer- en vaartuig; op het land werkt het als een fiets en op het water functioneert het als een boot.
Ebrahim Hemmatnia veroverde een plek in het Guinness recordboek met de langste reis ooit gemaakt op een bootfiets. Hij legde in de periode van 22 november 2014 tot en met 29 januari 2015 in totaal 2.371 kilometer af op de Atlantische Oceaan, van Dakar in Senegal naar Sao Paolo in Brazilië. Over deze monsterfietstocht is een prachtig boek verschenen.
2011-2013 E-Orca en E-GreenMachine ontwikkeling
Om bij te blijven in de groeiende markt van elektrisch ondersteunde fietsen werkt ook Flevobike hard aan de ontwikkeling van elektrische ondersteuning voor de Orca en GreenMachine. Na veel testen is de uitlevering hiervan in eind 2012/begin 2013 op gang gekomen.
2010 Johan met pensioen
Na 26 jaar volledig betrokken te zijn geweest bij Flevobike heeft Johan er voor gekozen eind 2010 met pensioen te gaan en de tijd te gebruiken om een FabLab op te richten, Velomobiel Seminars te organiseren en vooral veel te gaan fietsen met de E-Orca en GreenMachines. Aan de zijlijnen zal hij uiteraard altijd nog betrokken blijven bij Flevobike.
2009-2010 Vernieuwing en verbetering Versatile/Orca
Tijd voor vernieuwing en verbetering van de Versatile. Eind November 2010 is de lancering van de Orca. Dat is de nieuwe naam van de vernieuwde Versatile. Er zijn veranderingen aangebracht in onder meer de til-handel, stuurhandels, veerpoten, zitting, elektrisch systeem, subframe, spiegels, kettingloop en kettinggeleiding, kapscharnier, koplampbevestiging, richtingaanwijzers, achterbrug, onderbak, claxon etc. Voor onderdelen en informatie over de Versatile kunt u uiteraard nog altijd bij Flevobike terecht.
2008 Ontwikkeling Parallel Shifting System
In 2008 ontwikkelen we PSS, het Parallel Shifting System. Geoctrooieerd door Flevobike en Gazelle. PSS is een derailleursysteem(kettingschakelsysteem) dat zo is aangepast dat het ingepakt kan worden en zowel bij vooruit als achteruit trappen geschakeld kan worden. Doordat het ingepakt kan worden is het een zeer onderhoudsarm systeem. Het combineert het onderhoudsarme van een versnellingsnaaf met het hoge rendement van een derailleursysteem.
2007 Flevobike GreenMachine wint Eurobike Award
De GreenMachine wint de Eurobike Award 2007. Er waren 269 inzendingen waarvan er 4 de hoogste nominatie kregen, Flevobike hoorde hierbij.
Het juryrapport zei: "Als ligfiets is de Greenmachine een nieuw concept: Alles is uit één gietstuk, mooi omsloten, een perfect industrieel ontwerp in zijn beste vorm. De aandrijflijn en versnellingen zijn nagenoeg onderhoudsvrij met dit gesloten systeem. In aanmerking genomen dat dit ontwerp ook nog door een klein bedrijf gedaan is kan men voor dit ontwerp alleen maar zijn hoed afnemen."
1993-2006 Ontwikkeling GreenMachine
In deze lange periode is met tussenpozen gewerkt aan een zeer bijzonder project, de GreenMachine. Het begon met een idee dat in 1993 verder is uitgewerkt door Robert Sluijter, destijds afstuderend bij Flevobike. De GreenMachine is het antwoord op de vraag naar een onderhoudsarme gebruiksfiets. . Door aanschaf van het Bridgeport bewerkingscentrum en de bijbehorende software kan er na het afronden van de ontwikkeling van de Versatile eindelijk daadwerkelijk aan de GreenMachine worden begonnen. De GreenMachine is namelijk volledig in een 3D tekenpakket ontworpen. De onderdelen zijn vervaardigd met behulp van computer gestuurde machines, wat de nauwkeurigheid ten goede komt.
In 2006 is het dan zover: de GreenMachine wordt gelanceerd! Door de gesloten constructie hebben regen, modder en pekel geen invloed op de kettingaandrijving. De woon/werk fietser die het gehele jaar door weer en wind fietst, is verlost van het gebruikelijke onderhoud aan de ketting en de rest van de aandrijving. De Rohloffnaaf met zijn 14 versnellingen staat garant voor jaren rijplezier en schakelgemak. Door gebruik te maken van hoogwaardige schijfremmen is het nemen van lange of steile afdalingen geen probleem. De geventileerde, strak gespannen rugleuning van de stoel wordt door alle testrijders als uniek en zeer prettig ervaren.
De evolutie van de GreenMachine in foto's:
2005 Flevobike ontwikkelt de wisselschaats
Jan Maarten Heideman, een bekende en zeer succesvolle Nederlandse marathonschaatser, kwam met het idee voor de wisselschaats. Tijdens lange wedstrijden op natuurijs had hij last van botter wordende schaatsen en van bramen en andere beschadigingen op de ijzers, veroorzaakt door ijs van slechte kwaliteit. Dan moest hij van schaatsen wisselen, wat een tijdrovende zaak was en in een wedstrijd is dat uiteraard geen goed idee. Er moest een snelle manier komen om van schaatsen/ijzers te wisselen.
Er was reeds een prototype van een wisselschaats ontwikkeld en Flevobike werd gevraagd om deze te verbeteren. Het bijzondere aan de wisselschaats is dat het ijzer supersnel kan worden verwisseld zonder de schoen uit te hoeven trekken. Dit is bij marathonschaatsen zeer belangrijk omdat er zo weinig mogelijk tijd verloren moet gaan bij het wisselen als een ijzer bot of kapot is. Met de wisselschaats kan de getrainde schaatser het zelfs al schaatsend op 1 been verwisselen.
Na een geslaagd prototype is er een kleinschalige productie van de wisselschaats gemaakt.
2004 Introductie Versatile
De Versatile wordt geïntroduceerd. Bij de Versatile hebben we gekozen voor meer comfort, betere rijeigenschappen en veiligheid. De Versatile heeft een totaal ingesloten aandrijving. De besturing gaat door middel van twee handels die bovenop de voorwielkasten geplaatst zijn. Doordat de trapas en de zitting instelbaar zijn passen personen van 1.65 tot 2.00 meter in de Versatile.
Het instappen in de Versatile is gemakkelijk door de grote te openen scharnierbare deksel en de afwezigheid van een stuur in het midden.
2001-2003 Ontwikkeling Versatile
Flevobike ontwikkelt de Alleweder door en verbetert het design en de techniek. De Alleweder was erg populair, één van de best verkopende velomobielen in de jaren 90.
De verbeterde en doorontwikkelde Alleweder kreeg als naam Versatile, wat staat voor veelzijdigheid. Flevobike richt zich met de Versatile op liefhebbers, die een veelzijdige, praktische velomobiel willen rijden.
2000 Modellen worden verkocht
Een grote stap in de ontwikkeling van Flevobike. De modellen Bike, Trike, Racer, Oke-ja, Rug-aan-Rug tandem, Basic en de Fifty-fifty worden verkocht aan externe producenten.
Voor informatie over de modellen Bike, Trike, Racer en OKé-Ja kunt u terecht bij Ligfietsshop Tempelman.
Voor informatie over de modellen Basic en Fifty-Fifty kunt u terecht bij Sinner ligfietsen.
De Rug-aan-Rug tandem is helaas niet meer leverbaar.
Voor onderhoud en onderdelen voor de aluminium Alleweder kunt u terecht bij Velomobiel.nl.
1999 Twee vennoten nemen afscheid
Allert Jacobs en Ymte Sybrandy stappen als vennoten uit Flevobike en starten hun eigen onderneming, Velomobiel.nl met de Quest.
1997 Oke-ja, de eerste ligfiets voor onder de f 1000,-
De Oké-Ja word geïntroduceerd op de FietsRAI, de eerste ligfiets onder de duizend gulden (ong € 450,-).
1990 Eerste gezamenlijke ligfietsstand op Fiets-Rai en winst Aluminium award
De eerste gezamenlijke ligfietsstand op de fiets-RAI in Amsterdam. Flevobike staat samen met de ligfietsvereniging (NVHPV), Jouta, Thys Roeifietsen en M5 op de RAI.
Flevobike wint een Aluminium award, uitgeloofd door het Aluminiumcentrum
1989 Flevobike officieel ingeschreven bij KvK
Dit jaar werd Flevobike officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als bedrijf dat mens aangedreven voertuigen ontwikkelt, produceert en verkoopt. Bijgaand een foto van hoe er destijds geproduceerd werd, midden in de woonkamer.
1987 Flevobike als werkstuk voor studenten
De 'Flevobike' als werkstuk voor studenten van het K.M.B.O. In juni maken 15 studenten een meerdaagse tocht op hun zelfgebouwde 'Flevobikes'.
1986 De eerste Flevobike!
De eerste 'Flevobike' gebouwd, voorwiel aangedreven, deelbaar en geveerd. Deze Bike is in de kleuren van de gemeente Dronten.
1985-1986 Ontwikkeling diverse modellen ligfietsen voor eigen gebruik
In deze jaren zijn er diverse modellen ligfietsen gemaakt voor eigen gebruik, woon-werk verkeer.
1984 Het begin van Flevobike
De geschiedenis van Flevobike gaat terug naar 1984 toen Johan met zijn familie van Lelystad naar Dronten verhuisden. Ze gaan wonen aan de Morinel in een woning die Johan zelf ontworpen en berekend heeft. Met behulp van zijn vrouw, zijn kinderen en een aantal kennissen heeft hij deze woning ook zelf gebouwd.