Perfectie tot in detail!
Bij de Orca (de vernieuwde versie van de alom bekende Versatile) hebben we gekozen voor meer comfort, betere rijeigenschappen en veiligheid. De Orca heeft een totaal ingesloten aandrijving. Het is een uniek systeem waarmee je duizenden kilometers onderhoudsvrij en onbezorgd fietsplezier kunt beleven. De Orca is zeer geschikt voor het dagelijkse woon-werkverkeer, lange vakantie tochten en alles wat daar tussen in zit.
Alle drie éénzijdig gemonteerde wielen (20"- 406) zijn afgeveerd. De wielen zijn door speciale elastische elementen aan het zelfdragende chassis bevestigd, zodat trillingen van het wegdek niet worden doorgegeven aan het chassis. De voorwielen hebben standaard trommelremmen Ø 70mm, tegen meerprijs zijn Ø 90mm trommelremmen of Magura Big Twin schijfremmen leverbaar, het achterwiel heeft altijd een Ø 90mm hard geanodiseerde aluminium trommelrem (nooit meer roest) die als parkeerrem dienst doet.
Het instappen in de Orca is gemakkelijk door de grote te openen scharnierbare deksel en de afwezigheid van een stuur in het midden. De besturing gaat doormiddel van twee handels die bovenop de voorwielkasten geplaatst zijn. Dit voelt al snel vertrouwd aan en vraagt weinig oefening. Een bijkomend voordeel is dat er gestuurd kan worden met één hand, links of rechts of door beide tegelijk. Doordat de trapas en de zitting instelbaar zijn passen personen van 1.65 tot 2.00 meter in de Orca.
Voordelen van de Orca:
- De Orca is een modern en efficiënt vervoersmiddel dat voordelen van de auto combineert met de toegankelijkheid, vrijheid en milieuvriendelijkheid van de fiets.
- Het grootste voordeel van de Orca ten opzichte van andere (lig)fietsen is de overkapping, deze beschermt de rijder en de bagage tegen weer en wind. De overkapping vermindert ook de luchtweerstand van de Velomobiel, waardoor met dezelfde inspanning hogere snelheden mogelijk zijn.
- Mogelijk met elektrische ondersteuning voor lange afstanden, heuvels of gewoon voor het comfort.
De Orca is met passie ontworpen en met veel aandacht voor detail. Deze velombiel is de meest veelzijdige, toegankelijke en comfortabele in zijn soort.
Let op: De Orca is alleen leverbaar binnen de EU.
Carrosserie
Nieuw is de toepassing van Twintex voor de zelfdragende carrosserie van de Orca. Twintex is een continu vezelversterkte thermoplast met een glas gewichtpercentage van 65%. De vezels bestaan uit een mengsel van continu glasfilamenten en continu thermoplastische filamenten (polypropeen PP) met ruwweg dezelfde diameter. De fijne, homogene verdeling van filamenten maakt het mogelijk om met korte cyclustijden en lage drukken composiet producten te maken met constante mechanische eigenschappen. De mechanische eigenschappen van Twintex met PP zijn te vergelijken met polyester met hoge glaspercentages, op één uitzondering na: de impact en slijtage eigenschappen zijn vele malen beter. De chemische bestendigheid is over het algemeen goed te noemen en met name de bestendigheid tegen water is zeer goed.
Algemene voordelen Twintex:
- Slagvastheid en grote slijtweerstand
- Weinig trillingsgevoelig
- Mogelijkheid tot hergebruik van onderdelen en recyclen van materiaal
- Weinig emissie en milieuvriendelijk
- Excellente vochteigenschappen
Rohloffnaaf als tussenas
De inmiddels befaamde Rohloff naaf is een hoogwaardig stukje techniek dat uitermate goed past bij de Orca. Een Orca vraagt om een probleemloos systeem, een groot versnellingsbereik, mogelijkheid van schakelen bij stilstand, hoog rendement, licht, makkelijk te bedienen, lange levensduur en onderhoudsarm.
Bij de Orca heeft de Rohloff naaf de functie van tussenas (versnellingsbak). Het mooie van de naaf zijn alle gelijkmatige stappen. Één versnelling hoger betekent 13,6% meer verplaatsing, wat bij 14 versnellingen een bereik geeft van 526%. Dit is te vergelijken met 27 derailleurversnellingen. Ook 27 derailleurversnellingen geven niet meer dan 14 of 15 effectieve versnellingen. Dit heeft te maken met overlap en een te scheve kettingloop.
De Rohloffnaaf heeft een hoge aanschafprijs, maar die verdient zichzelf binnen de kortste keren terug omdat de naaf vele jaren gebruikt kan worden met minimaal onderhoud of vervanging van onderdelen, wat bij een derailleursysteem niet gezegd kan worden.
Beschikbare kleuren
De Orca is beschikbaar in de volgende kleuren (gelcoat):
- Blauw (RAL 5009)
- Groen (RAL 6018)
- Rood (RAL 3020)
- Oranje (RAL 2004)
- Geel (RAL 1023)
- Wit (RAL 9010)
Mogelijkheden (meerprijs):
Spuiten in autolak vanaf € 550,-, afhankelijk van de kleur en het type lak.
Specificaties
De Orca wordt heel compleet geleverd incl.: Rohloff 14v naaf en onderstaande specificaties.
- Lengte: 243 cm
- Breedte: 78 cm
- Hoogte: 94 cm
- Gewicht ± 39,5 kg
- Spoorbreedte: 74 cm
- Wielbasis: 125 cm
- Draaicirkel 6 mtr. (180° draai tussen 2 muren)
- Zithoogte: +/- 20cm
- Hoogteverschil: zitting/trapashoogte: +/- 19-24 cm
- 2 Achteruitkijkspiegels (van binnenuit verstelbaar)
- 90mm trommelremmen op de voorwielen
- Accu verlichting met Li-ion accu 12V 6,75Ah en bijbehorende elektronische geregelde snellader
- 2 Koplampen met elektronisch geregeld dimlicht, grootlicht en seinlicht
- Contactslot voor het elektrische systeem
- Claxon
- Voor en achter richtingaanwijzers
- Seinlicht, richtingaanwijzers en claxon zijn vanaf het stuur te bedienen
- Spaakwielen
- Schwalbe Marathon Greenguard 40 x 406
- Parkeerrem op het achterwiel (Ø 90mm aluminium trommelrem hard geanodiseerd)